“De basis van alle elektrische bassen en gitaren is het hout. Hieraan besteed ik dan ook veel tijd en aandacht. Het op natuurlijke en langzame wijze drogen van hout is essentieel. Ik bewaar het hout minimaal 2 jaar in een daarvoor speciaal ingerichte ruimte. Dit resulteert in een instrument met een sustainrijke warme klank met een zeer constant geluid van de laagste noot tot en met de hoogste positie.
Ik kan vanwege de grote voorraad hout kiezen uit houtsoorten van uiteenlopende kwaliteiten, hardheid, kwartiers of dosse gezaagd.
Hout van een zachtere kwaliteit levert een instrument op met meer compressie warmte en karakter en een betere balans tussen de snaren.
Een gitaar gemaakt van hardere houtkwaliteiten leveren een meer helder en puchy sound.
Ook hardware en lak hebben een grote invloed op het geluid.
Met lichte hardware en een dunne laklaag van cellulose of twee componenten of het niet lakken van hals of gedeeltes van de body kan een meer punchy geluid verkregen worden. Belangrijk bij de vintage instrumenten. Dure hardware is maar zelden de beste keuze.!
De meeste high end ( Bas)gitaarbouwers hebben de prestaties van de oerbas verbeterd door het bouwconcept te veranderen. Maar al deze verbeteringen hebben ook hun nadelen. De zeer bijzondere eigenschappen van de goede vintage gitaren en bassen (een combinatie van punch, warmte, dynamiek, karakter) zijn ook te verkrijgen door een methode die ik Harmonisch combineren noem.
Dit houdt in dat ik voor iedere body de perfect klinkende hals zoek. Hals en body gaan een soort symbiose aan. Een goed gebouwde hals en body kunnen na montage een minder goede klank en tonale eigenschappen krijgen, doordat ze harmonisch elkaar niet versterken. Dit effect kennen we allemaal wel van het origineel. Door het uitwisselen van diverse halzen en body’s kan ik de bijzondere vintage eigenschappen voor ieder (bas)gitaar garanderen.
Voor een optimale bespeelbaarheid maak ik mijn halzen altijd met een compound radius toets. Dit houdt in dat de toets bij de topkam ronder is als bij de hals/bodyovergang. Hierdoor behoudt je het comfort in de laagste posities en boven de pick-ups toe krijg je een vlakkere snaarinstelling, waardoor je een gelijkmatiger klankbeeld krijgt. Bas pick-ups hebben altijd een vlakke magneet opstelling. Voor gitaren houdt dit in dat in de hogere posities de snaren ver op te drukken zijn zonder aan lopen, ook met een lage snaarafstelling. Best of both worlds dus.
Ook belangrijk voor de bespeelbaarheid is het voorkomen van natrekken of torderen van de hals, dit bereik ik door na verlijming en voorvormen van de hals deze weer te laten drogen. De compound radius toets maak ik nadat alle spanningen uit het halshout zijn. Zo blijft een hals ook na jaren nog de zelfde hoge bespeelbaarheid houden. Ook houd ik rekening met de verschillende krachten die de snaren uitoefenen op de hals. De B snaar staat veel slapper dan een G snaar.
Als je daarmee rekening houdt kan je ook een 5 of 6 string een zeer prettige bespeelbaarheid meegeven.”